Utazós blog, kevésből messzire

Lo-Fi Wanderers

Ez a város nem hiányozhat a 2018-as bakancslistádról!

2017. december 16. - lofiwanderers

Bukarest, Budapest, kedvencünk ez a felcserélgetés. Annyiszor jött elő a hét Bulgáriában töltött hónap alatt is, hogy angol beszédben olykor már nekem is össze-vissza botladozott a nyelvem. Őszintén szólva nem vágytunk különösképpen a román fővárosba. Az, hogy több rosszat hallottunk róla, mint jót, egy bizonyos szintig inkább spannolni is szokott minket, egyszerűen csak a meglátogatandó európai fővárosok listáján elég hátul volt, csak néhány év múlva került volna sorra. Ám kiköltöztünk Bulgáriába, Tryavnába, ami csupán 200 km-re volt a világ legnehezebb parlamentjétől.

Az odaút

Mivel mi - ha tehetjük - szállásra nem igazán költünk, elkezdtünk Couchsurfing után nézni. Nagy sikerrel nem jártunk, mivel elsőre a francia lakótársunkkal, azaz három főre próbálkoztunk. Páran azért visszaírtak akikben tényleg volt szándék, hogy éppen utaznak, elfoglaltak, de máskor szívesen. A másik alkalommal már csak ketten voltunk Ágival. Így sem sikerült. Lényegében ez volt az első ilyen kudarcunk. B terv kellett. Van a bolgár oldalon egy határváros, Rusze. Kimaradt addig a szórásból, úgyhogy szétnéztünk gyorsan ott is kanapészörf ügyben. Egy francia anyanyelvű lány - eddigi pályafutásom leggyorsabb válaszidejével - el is fogadta a felkérésünket, gördülékenyen ment minden további beszélgetés, egyeztetés is vele. Szóval elugrottunk hozzá, Lucille a vasútállomáson várt minket.

Érdekes a sztorija, felmenői között örmény ősök is sorakoznak, a családneve görög, Kanadában szerzett diplomát és elég korrekt mobilitásról téve tanúbizonyságot Bulgáriába jött egy francia multihoz dolgozni. Mert például még nem járt erre. Nagyon jól éreztük magunkat nála/vele, csaptunk egy extra csípős paprikáskrumplit, gyerekkorból nosztalgikus társasokkal játszottunk és véletlenül egy kegyetlen ergya filmet is megnéztünk aminek a címét totál törölte az agyunk.

Mivel estig nem jött se pozitív, se semmilyen visszajelzés, úgy döntöttünk veszünk buszjegyet és egy napra azért csak átugrunk Romániába. Akkor már teljesen el is vetettük, hogy egy hostelben aludjunk meg esetleg, mivel Lucille meghívott minket a halloween témájú házibulijára. A jegyet online pikk-pakk meg lehetett venni, a busztársaság honlapja rendkívül letisztult, átlátható. Oda-vissza út vásárlási kedvezménnyel fejenként 8 euro volt a kétszer 80 km (egy irányba 1-1,5 óra a határon állás miatt).

Bukarest

Reggel hétkor indultunk. A Duna itt már igazi folyam, bő egy kilométer széles. A buszos a romániai Gyurgyevót ívben kerülte, mivel az elkerülő út nem alkalmas normális haladásra, így az út első szakasza a káprázatos határvidék megtekintésével telt. A fővárosig a táj teljesen hozza az elvártat: kutyafalkák a ködben, elhagyatott házak, düledező gyárak, wasteland, atomkatasztrófa utáni állapotok.  Egy alkalommal egy termetes haszonállat is áthaladt előttünk, meglehetősen komótosan tette, amin a sofőr is jót derült. Aztán elértük az elővárost, aminek a neve December 1 (igen, egy dátum a neve) és rövidesen a központban található Horoscop Hotelt is, ahol a buszból kipattanhattunk. Elég nagy előnye ez a busznak a vonathoz képest.

Az előítéleteket nem nagyon szeretjük, de azért mégis csak volt bennünk valami olyasmi, hogy ide kicsit katasztrófaturistáskodni jöttünk. Ezzel ellentéteben az első gondolatunk az volt, milyen szép egységes az építészet és milyen nagy terek vannak hagyva, mennyi a zöld és milyen behemót nagy tényleg a parlament.

Első körben a kis folyócska partján elsétáltunk a Közkönyvtárig, ami még most erőteljesen átalakuló félben lévő terület határán fekszik, de egy igen szép és hiánypótló vízparti fejlesztési projekt része. A folyó városi szakasza egyébként egy mesterséges csatornának tűnik, ami nem baj, Szófiában például nem sikerült ilyen szépen megoldani. A bolgár fővárosban teljesen jellegtelen víz érrel ellentéteben ez itt egész pofás, élő és használható. Sajnos a szemetelés miatt ez még sokáig nem lesz az igazi, de ez nem akadályozott meg minket abban, hogy a reggelinket ott költsük el.

"Tiszta a folyó vize, le lehet látni az aljára. Lehet látni a szemetet." /Ági/

Első ránézésre a központ kicsi, rögtönzött táborhelyünktől a parlament is csak 10 perc séta volt. Az odavezető sugárút is kellemes, fás, az épületek nekem kifejezetten párizsi stílusúak. A parlamentben mint kiderült egész jó sétákat lehet foglalni, panoráma túra is van, de ezekről akkor lecsúsztunk és időnk sem engedte volna. Majd legközelebb. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a Champs-Élysées hangulat és megalománia a diktátor agresszív "városrendezésének" eredménye. Ezért még mind a mai napig közvetlenül a belváros határán hatalmas ledózerolt, üres területeket láthatunk, ami a pusztába kiáltott kínai szellemvárosok  hangulatát idézi.

Bevettük magunkat az óvárosba. Na, ez meg olyan olaszos. Furcsa, mint egy sziget, valamivel magasabb térszínen is terül el. A kontraszt nagyon jó, a tágas tereket a szűk, kanyargós utcák; a fehér falakat a pesti színek váltják fel. Most kezd begyűrűzni a hipszter őrület és mivel a terület kicsi, így ez egész töményen jelentkezik, jelentős az átalakulás: streetfood udvarok, könyvesboltok kávézókkal, ilyesmi. Talán annyira nem is drága, mint Budapest, bár ezt azért nem merem kategorikusan kijelenteni. Az egyik legjobb hely a Macca-Vilacrosse árkád utca. Nekünk nagy szerencsénk volt, október végén ez a hely és az egész város nyugis volt, nem volt heringparty. Közvetlen szomszédságában ott a modernista magasház, a Technoimport irodaház. Elég csúnyácska épület ez ma (bár nekünk ugye emiatt tetszik), de még legalább áll.

Talántunk egy nagyon jó kis helyet is, több szintes könyvesbolt, design termékekkel, könyvkínálatában is főleg ezt a vonalat képviselve.

Volt még időnk, bebarangoltuk az óváros déli részét (sajnos az északi, szövetében elkülönülő terület ez alkalommal kimaradt), úgy döntöttünk, nem szakítunk a hagyománnyal, kintebb megyünk megnézni egy lakótelepet parkosított tavacskával (Prágában kedvenc ilyen helyünkről itt olvashattok).  Bukarest e téren a bőség zavarával szembesített minket. Szívem szakadt meg, ám mivel az Arcul de Triumf és egy kis metrózás kihagyhatatlan programpontok voltak, így az én személyes kedvencem a Drumul Taberei park következő, remélhetőleg egy nyári, sörözős időpontra maradt.

Drumul Taberei Park
(forrás: http://drumultaberei.net)

A metró megint csak azt kell mondjam, korrekt volt. Az Arcul de Triumf pedig megmosolyogtató, főleg a környezete miatt. Körülbelül mintha Újpest-Központra rakták volna le, vagy inkább Szegeden a Makkosházi körútra. No de a szomszédos Herăstrău Park az kiváló hely (itt van egyébként a román falumúzeum is). Kellemes a tóparti sétány, biztonságérzetét tekintve inkább Prágához, mint Budapesthez áll közelebb. És még a közterületis se szólt, mert rászisszentettünk egy dobozos Ursusra. Lehet azért, mert tudta, hogy az nem jó sör. A tópartról néztük csak picit a Casa Presei Libere ("szabad sajtó" palotája) épületkomplexumát. Ez a Sztálin-barokk remek a varsói Kultúra és Tudomány Palotájának analógiája, ehhez hasonló, New York-i felhőkarcoló stílusú dolgokat nálunk már Horthy is szeretett volna.

Casa Presei Libere
(forrás: cameleo.ro)

Helyiek ajánlották még nagyon a Lacul Morii környékét, de magunktól is találtunk még pár érdemes területet, amire sajnos ez a pár órás bejárás nem volt elég. Sötétedéskor indult vissza a buszunk, szintén a központból. Nem utaztunk keresztül a városon felszínen, nem kellett átszállnunk alközpontokban, nem töltöttük az estét egy kieső lakótelepen, de úgymond turistaként nem hinném, hogy Bukarest veszedelmes, de biztos nem rosszabb, mint például Budapest. Mi még biztosan visszatérünk ide, mert szeretnénk magunk is átfogóbb képet kapni a városról, kíváncsiak vagyunk. Egyébként hosteleket is egész korrekt áron lehet találni, sokat nyugat-európaiak üzemeltetnek, így azok teljesen patika állapotban vannak. Bukarest azért csak az EU egyik legnagyobb városa és látszik, hogy gyorsan fejlődik. Szóval irány Bukarest!

Tippeket mi is elfogadunk, mi az, amit mindenképp ajánlanátok legközelebbi bukaresti látogatásunkra?

Pár kép az esti halloween buliról ;)

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.